PODKĀSTS – MODES LIETA VAI MĀRKETINGA RĪKS?

Ik gadu podkāstu klausījumi un lejupielāžu skaits aug apmēram par 20%, un pēc Nielsen  prognozēm laika periodā no 2020. līdz 2023. gadam aplādes auditorija dubultosies[1]. Latvijā pašreiz izveidoti ap 140 dažādu podkāstu, daļa no tiem ir klasiski radio raidījumi, citi – neatkarīgi producēti, kopumā sasniedzot ap 233 000 lokālo klausītāju.[2] Pēc BSMS/Norstat 2021.gadā veiktā pētījuma 44% Latvijas iedzīvotāju zina, kas ir podkāsts jeb aplāde, bet 52% pēdējā pusgada laikā nav klausījušies nevienu raidījumu, kas liek domāt, ka šis kanāls šeit vēl tikai attīstās. Datos balstītās mārketinga aģentūras BSMS vadītāja Inta Buša komentē, ka podkāsts ir rīks ar vairākām priekšrocībām, tāpēc izveidotas “Tirgziņu Tērzes”, kur mārketinga un komunikācijas nozares profesionāļiem apmainīties ar zināšanām, dalīties pieredzē un diskutēt, tādējādi kopumā ceļot industrijas standartus. “BSMS pastāv vairāk kā 20 gadus, un mana vīzija par podkāstu jau sākotnēji bija diezgan skaidra – apmainīties šajā laikā uzņēmumā uzkrātajām zināšanām un pieredzi ar citiem ekspertiem. Tirgziņus Tērzes ir pašreiz vienīgais podkāsts mārketinga un komunikācijas nozarē, kas regulāri izdod kvalitatīvu un saistošu saturu”, tā Inta Buša. 

            Kad uzņēmumam nepieciešams podkāsts?

            1. Vēlies dalīties ar savu ekspertīzi. Līdzīgi kā BSMS gadījumā, ja uzņēmumam ir zināšanas, ar ko dalīties, iespējams, ir auditorija, kura sagaida saturu tieši konkrētajā nozarē vai nišā. Lai gan 52% aptaujāto podkāstus klausās, jo tie ir izklaidējoši (sevišķi svarīgi šis ir vīriešiem 57%, kamēr sievietēm – 46%), 39% vēlas uzzināt ko jaunu (BSMS/Norstat, 2021), un jāpiebilst, ka abas šīs motivācijas vienu otru neizslēdz. Podkāsts ir lielisks un gana vienkāršs rīks, ar kura palīdzību nodot informāciju.

            2. Lai veidotu atbilstošu tēlu un veicinātu atpazīstamību. Kā jebkurš komunikācijas kanāls un rīks, podkāstam ir jāiekļaujas kopējā uzņēmuma stratēģijā. Formalitātes līmenis, balss tembri, tēmas, aicinātie viesi, podkāsta vadītāji, identitāte un “džingls” – tie ir tikai daži no rīkiem, ar kuru palīdzību var “spēlēties”. Podkāsta “Tirgziņu Tērzes” vadītāja Inta Buša norāda: “ir jābūt skaidrai vīzijai par podkāsta mērķi, taču tajā pašā laikā nevajag baidīties eksperimentēt un izmēģināt dažādas tehnikas, ieklausoties pašu klausītāju atsauksmēs un vēlmēs”. Kopumā, ja podkāsts veidots mērķtiecīgi un pārdomāti, tas noķer auditorijas uzmanību un ceļ zīmola atpazīstamību (awareness).

            3. Veidot kontaktu loku. Ja uzņēmums darbojas B2B sektorā, tad podkāsts var tikt izmantots kā veids, lai dibinātu un nostiprinātu attiecības ar sadarbības partneriem, ja B2C- ar gala patērētāju. T.s. “attiecību biznesos” tā var atbalstīt citus uzņēmumus, veidot jaunus kontaktus un nostiprināt esošos. Deniss Ševeļovs, “Tirgziņu Tērzes” vadītājs, komentē, ka “saturu veidojot regulāru, ir iespējams arvien palielināt auditoriju. Mūsu podkāsta klausījumu skaits no izveidošanas brīža pirms pusgada līdz šim brīdim ir palielinājies trīs reizes.

            Šodien podkāsta producēšana ir daudz pieejamāka un vienkāršāka kā pirms pāris gadiem, tomēr tāpat ir vairāki jautājumi, kas iepriekš jāpārdomā, protams, sākot ar tā konceptu, auditoriju un formātu. Aplādes iespējams izplatīt tādās platformās kā iTunes, Spotify, Google Play un Apple Podcast, un tieši pēdējais ar vairāk kā 2 milj. unikāliem podkāstiem pārliecinoši ieņem tirgus līdera pozīciju. Apple Podcast kā vadošajai platformai ir divreiz vairāk unikālo klausītāju un trīs reižu vairāk lejupielāžu kā to ir Spotify, tomēr, protams, Latvijas uzņēmumiem ir nopietni jāpārdomā, vai konkurēt ar globālo tirgu, saturu veidojot, piemēram, angļu valodā, būtu pieeja, ko izvēlēties, vai tomēr labāk palikt lokāliem. Ņemot vērā pieejamās tehnoloģijas, patiesībā nekas neliedz uzņēmumiem iekļūt aplādes vidē, tomēr šodien klausītājs jau par pašsaprotamu pieņems, ka audio kvalitāte ir izcila un pats podkāsts – pārdomāti producēts. BSMS palīdz ar podkāsta producēšanu, veicot ierakstus b-studio ar pašu profesionālo iekārtu.

Par “Tirgziņu Tērzēm” lasi šeit: https://podcasts.bsms.lv

Ja tev nepieciešama palīdzība podkāsta producēšanā un realizēšanā, raksti uz bsms@bsms.lv !


[1] https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/podcast-content-is-growing-audio-engagement/

[2] Snapshots aptauja, raksts 28. aprīlī, 2021

Sazinies

SIA “BSMS”

E-mail:
bstudio@bsms.lv
Darba laiks:
darba dienās no 9:00 - 18:00 vai pēc iepriekšējas vienošanās